Att eftertesta förtester

Idag kom jag och tänka på ett test jag hade velat ta del av. Ett eftertest av hur bra en förtestad reklam fungerar i jämförelse med en icke förtestad reklam.

När jag pratar om det med en vän säger hen: Problemet med eftertester är att de inte visar hur bra reklamen har fungerat, utan hur bra den är på att få testpersonerna att säga det man vill att de ska säga.

Må så vara, jag tycker ändå att det hade varit väldigt intressant att se, någon som kommit i kontakt med en sådan undersökning någon gång?

2 Replies to “Att eftertesta förtester”

  1. Det här är inte exakt det du frågar efter, men ganska närliggande.

    Les Binet, som är en av de bästa på reklameffektivitet i hela världen och arbetat med de frågorna på DDB UK och DDB Matrix, har gått igenom alla belönade IPA-case (typ 100wattaren i UK, men extremt mycket högre ambitionsnivå) och kartlagt vad som skiljer de bästa casen från de andra.

    Det här är det som är skrivet om förtest:
    ”Our data show that IPA cases that used pre-testing data
    reported much smaller business effects than those that didn’t”

    71% (ej förtest) att jämföra med 44% (förtest)

    På den här länken finns ett av arbetena där detta dokumenteras. http://micco.se/wp-content/uploads/2011/10/WARC_TDOCS_2009.pdf

    Ganska intressant. Och inte så överraskande, eller hur.

Comments are closed.