Att sälja sin svartgula själ

Jag har funderat vidare på det här med Tommy ”Black” Nilsson som snudd på dominerade nyhetsflödet igår. Att det rör sig om en kampanj är jag helt övertygad om. Hade det ”bara” varit ett namnbyte, och inte en del av en kampanj som mår bra av jäsande konspirationsteorier som mina, hade Tommy Nilsson vid det här laget suttit i varenda tv-soffa, och figurerat i varenda publikation värd namnet, för att berätta om varför han nu heter Black.

Frågan är vad det är en kampanj för. Jag tvivlade på AIK-spåret igår kväll och hade teorier om Stena Line och Marabou, men efter att ha sovit på saken är jag tillbaka till att det är för AIK. Om man ska sälja något så intimt som sitt eget namn (och komma undan med det) måste det vara för något som ligger en väldigt varmt om hjärtat. Och såvida Tommy Nilsson inte är chokladmissbrukare eller notorisk Danmarkspendlare är det AIK som ligger bäst till för ett sådant tilltag.

Det här kanske jag får äta upp, förmodligen redan klockan nio idag då Black-Tommy lovat lägga upp sin nya låt på sin sajt (som för övrigt reggades så sent som i fredags). Då får vi med stor sannolikhet veta mer.

Och förresten, som jag ser det är det namnbytet som är kampanjen, Tommys skivsläpp är Tommys skivsläpp.

UPDATE: Jag verkar slippa äta upp något.

[youtubeplay id=”WkUgzvi5A0g” size=”medium”]
Näe, det här är någon som försöker låta som Tommy Nilsson. Eller? Mindfucken är total just nu.

UPDATE igen! Nä, jag får visst käka lakritschoklad tills jag kvävs. I videon som lades upp på sajten avslöjades det här:

[youtubeplay id=”k3Mp_GIxId4″ size=”medium”]

AIK hängde visst bara med på ett bananskal?

UPDATE Kampanjen för Marabou kapades av AIK-fansen, låten spelades in igår av Kleerup och Adam Tensta, enligt Expressen.
Vår artist heter som av en händelse också Black. Det är inget man kan ta patent på.

En PR-kupp i en PR-kupp, alltså. Har det någonsin hänt förut?

11 Replies to “Att sälja sin svartgula själ”

  1. Kan du bara ändra rubriken från gulsvart till svartgul, det ena betyder Elfsborg det andra AIK. För övrigt årets PR-kupp! Det måste ju bara bli priser på det här. Hur man utan medel får PR för miljoner. WOW!

    1. När det gäller prisskörden som väntar är jag fullkomligt övertygad om att du har rätt.
      Oj, då, svartgul. Ja, när det gäller fotbollsinslaget har jag hela tiden vetat att jag befunnit mig på hal is. Vet ju knappt skillnaden mellan AIK och Hammarby. Och Elfsborg. :)

  2. Bra eller inte bra – det är frågan. Det skaver lite när inte rätt avsändare går igenom tydligare än så här. Men det kommer säkert mera.
    Fram med balladerna igen, Tommy Nilsson. Lakrits och choklad är en himmelsk kombination, behövs inte så mycket mer av Tommy för att njuta den smakkombinationen…

    1. Egentligen hade den ju varit glasklar, om inte AIK kommit in och kuppat på ett så osannolikt relevant sätt. Vilket i och för sig gjort spridningen ännu större. Klurigt det där!
      Choklad och lakrits = underbart, men jag föredrar mörk choklad då. :)

  3. Det här är ju så sjukligt smart att det inte finns på kartan! Att på några få timmar kapa en dyr PR-kampanj är genialiskt! Att t o m få med Tommy Nilssons gårdagstwittrande i texten even better! Gör nu världsfreden en tjänst o köp din biljett til AIK-Syrianska! Magi!!!

Comments are closed.