Vad har mitt högstadium med varumärkesbyggande att göra?

När jag åkte förbi min gamla högstadieskola kom jag att tänka på varumärkesbyggen. Och det självklara i att varumärken, precis som hus, ska byggas med en solid grund. Samt det lika konstiga i att så många ägnar sig åt rena fuskbyggen.

Idag när många modevarumärken har problem kan man fundera över hur väl exempelvis Gant stått sig genom åren om de nöjt sig med att ställa upp modeller mot en grå fond och på sin höjd slängt in en dagsaktuell kändis i marknadsmixen. Istället för att bygga den extremt ambitiösa New England-storytellingen som de gjorde.

Det finns nästan alltid anledningar till att vissa varumärken överlever i generationer, medan andra dras med irreparabla skador alldeles för snabbt. Ett slags varumärkenas miljonprogram.

Hur min högstadieskola från sjuttiotalet ser ut? Jo, så här:


Eller rättare sagt, just nu finns det inte alls.