Jag tippar Guldägg: Integrerat, Mobilt och PR.

Idag har jag funderat över att Guldägget befinner sig i gränslandet mellan att vara en rent kreativ tävling och att även väga in resultat, som de flesta stora internationella tävlingarna gör. Som det är idag är kriterierna som bedöms idéhöjd, tydlighet, relevans, hantverk och omdöme. Resultat får numera vara med i casefilmerna, men det ska inte bedömas enligt reglerna. Men vad är ett PR-case som aldrig bevisligen publiceras eller sprids vidare? Eller ett digtalt stunt som ingen brytt sig om? Ingen guldäggsvinnare i alla fall, vågar jag påstå.

I alla fall, här kommer mina gissningar i dagens tre kategorier:

Integrerat

Giganternas kamp. Mycket hög, jämn nivå, men kanske ingen som är någon riktig gåshudstriggare. Tror att det kommer stå mellan Coop Miljardären, Försvarsmakten Vem bryr sig? och, vad som väl får anses som uppstickaren här, Skolverket För det vidare. Är mycket osäker på denna tippning, men tror än en gång att Försvarsmakten kan ro hem ägget med gyllene valör.

Mobilt

Fåret Frank på businessturné via Instagram är underbar (Tele2 Business Fåret Frank på Nöjesguiden), men jag lägger ändå min gissning på att det blir Systembolaget Promillekoll som vinner. F&B rular den här kategorin, med andra ord.

PR

Nu blev det lätt-tippat igen. Volvo Lastvagnar The Ballerina Stunt är i mina ögon den självklara vinnaren här (mer självklar här än i Digitalt, där jag redan tippat dem som vinnare förut). Och så hoppas jag att Civil Right Defenders Civil Right Captcha får ett välförtjänt silverägg, antingen här eller i Digitalt.

I morgon är det dags för de tre sista kategorierna, Radio, Tidningsannonsering och Utomhus. Och i en av dem finns faktiskt den enda av årets nominerade som jag inte tycker borde varit med.