Jag tippar Guldägg: Radio, Tidningsannonsering och Utomhus.

Sista kategoritrion ut:

Radio

Vad hände här? Är detta verkligen de vassaste radiospottarna som producerats under året? Ja, tydligen, så då tippar jag McDonald’s McDriiive som vinnare. Den är trots allt minimalistiskt skön och växer i lääängden.

 

Tidningsannonsering

Eller McDonalds-kategorin, som man också skulle kunna kalla den. Av fjorton nominerade bidrag är hela fyra för köttsemmeljätten.

Som jag var inne på igår finns det ett bidrag här som jag inte tycker borde vara det. Jag syftar på Försäkringskassan Produktåterkallelese. Att en institution som F-kassan helt oförberett börjar med ett raljerande och ironiskt tilltal är som om den strikte ordföranden i bostadsrättsföreningen, som är så noga med formalia (och varit så i trettio år), plötsligt skickar ut en kallelse där städdagen är inplanerad på midsommarafton. Som ett practial joke. Målgruppen kommer bli förvirrad, och en misstanke om att det är Guldäggsjuryn, snarare än landets VAB:are, som förväntas uppskatta tilltaget infinner sig hos mig. Det borde inte premieras, det är sådant som ger kreativ-reklam-belackarna vatten på sin kvarn.

Min vinnare här är den strålande Triss Miljonär direkt på skrapet.

 

Utomhus

En charitydominerad kategori, och det bästa av välgörenhetsbidragen är den starka Situation Stockholm CV kampanjen (ja, namnet är särskrivet). Att läsa försäljarnas autentiska och gripande livsöden i CV-form gör verkligen att köpviljan ökar.

Men med risk för att låta tjatig är det Triss Miljonär direkt på skrapet som vinner även här (om inte juryn tagit politiska hänsyn till att de redan vunnit, för då är det Situation Stockholm som går hem med ägget i guld).