Reklamspammandets slukhål

Om man vill skriva om något lättresearchat är skumma och ohederliga tävlingar på Facebook ett passande ämne. Det finns en enorm sjö att ösa ur, och det räcker i princip med att gå in på Fejan när som helst för att hitta lämpliga exempel.

För ett tag sedan gjorde jag ett inlägg om hur de som ”gillar och delar” i tron att de ska vinna en resa till Thailand, egentligen accepterar att sälja sin själ till reklamspamdjävulen. Eller, tekniskt sett är det väl inte spam, eftersom mottagaren godkänt det, även om hen lurats att göra det under falska premisser. Men i alla fall.

Jag har tittat vidare på fenomenet och det blir bara mörkare och mörkare ju mer man gräver i det. Så här kan det se ut.

Man skapar en enkel och till synes harmlös tävling med ett pris alla vill ta del av och en uppmanande copy. Den här har (i skrivande stund) exempelvis delats mer än 37 000 gånger.

Förutom att syftet med tävlingen alltså är ”att du får information om våra samarbetspartners produkter och får deras nyhetsbrev. I undersökningen kommer du att få frågor ifrån våra samarbetspartners och om du är i målgruppen kan du även bli kontaktad per telefon för att få veta mer om deras nya och spännande erbjudanden”, det vill säga du kommer drunkna i spammail och samtal från telefonförsäljare, är alla priserna i EuroAds tävlingar exempel på vad du kan göra för pengarna de har som prissumma, i det här fallet 30 000 kronor. Ingen kommer alltså vinna någon matkasse.

Men inte nog med det, det vinsten är ”en del av EuroAds stora nordiska tävling på 30.000 kr”. De 37 000 förhoppningsfulla som deltagit får fajtas med Fru Fortuna i ett antal andra tävlingar. Om samma prispott! Alla de här tävlingarna har samma 30 000 kronor som prissumma:

Här är lite annat fuffens i ett urval:

Att döpa en grupp till något allmängiltigt, som ”Billigare bensin” och bädda in skumrasktävlandet där.

Eller döpa en grupp till ”Single Moms” och sno ett par bilder på Britney för att verkligen ”nå igenom” med samma tävlingsupplägg.

Här är en lista över företag som enligt EuroAds är uppdragsgivare för tävlingarna och vars spännande erbjudanden deltagarna kommer att få intimare närkontakt än de någonsin kunnat föreställa sig med:

3 (http://www.tre.se/)
Agria Djurforsäkring (http://www.agria.se/)
AIG (www.aig.se)
Barnens Bokklubb (http://www.barnensbokklubb.se/)
Barnens Klassiker (www.barnensklassiker.se)
Boxer TV Access AB (www.boxer.se)
Compricer AB (http://www.compricer.se/)
Coulux (www.kundinfo.se/socksher/default.asp)
Courlux International SA (www.flexifront.com)
Dagens Nyheter AB (www.dn.se)
Göteborgs Posten AB (www.gp.se)
Direkto (www.direkto.se)
Egmont Tidskrifter (www.egmonttidskrifter.se)
Grace Wellness (www.gracewellness.se/)
Axellus AB (http://www.axellus.se/)
HittaMäklare (http://www.hittamaklare.se/)
Homeenter AB (www.homeenter.se)
Insplanet (http://www.insplanet.com/)
Svensk Låneförmedling (http://svensklaneformedling.se/)
BlueStep (http://www.bluestep.se/)
Creditfinder (https://www.creditfinder.se/)
Jacobsen Publications (www.jacobsen-publications.se)
Miljonlotteriet (https://www.miljonlotteriet.se/)
Mynthuset Sverige (http://www.mynthuset.se/)
Onlinecon Group AB (kan kontaktas på följande adress: Box 701, 601 16 Norrköping)
Pharma Optic (http://www.pharmaoptic.com)
Provea (http://se.provea.com/)
Reseguiden.se (http://www.reseguiden.se/)
SmokeSmart (www.eur.sverige.smokesmart.eu)
Svensk Fondservice ( https://svenskfondservice.se/ )
Svensk VVS Support (www.svenskvvssupport.se)
Telenor Sverige AB (www.telenor.se/)
Trendfoto (http://trendfoto.se/)
Unionen (http://www.unionen.se/)
Vattenfall (http://www.vattenfall.se)
Vesterålens Naturprodukter AB (http://www.vnp.se/)
Viasat AB (http://www.viasat.se/)
Canal Digital (www.canaldigital.se)
Vitalas AB (http://www.vitalas.se/)
Compello International för Prognosia (www.compellointernational.com)

 

 

2 Replies to “Reklamspammandets slukhål”

  1. Det här är så intressant! En guldgruva om man vill anmäla reklam till konsumentombudsmannen eller varför inte reklamombudsmannen. Förutom svenska lagar och regler har Facebook egna policys. Vad många företag inte vet är att de exempelvis inte får kräva att en användare måste gilla ett logginlägg, kommentera eller ladda upp en bild i en logg för att få delta i tävlingar eller utlottningar. Det står i Facebook’s regler. Spännande tider!

Comments are closed.