Dagens hjärnsläpp

DN:s Reklamcupen är, som namnet antyder, en tävling i cupform där två olika, och för ändamålet speciellt producerade annonser, möts varje dag under några sommarveckor i DN.

Den ena av dagens tävlingsbidrag är gjord för Småföretagarnas Arbetslöshetskassa, eller SmåA:

Jag häpnar över hur både avsändare och byrå kan vara så exceptionellt tondöva för hur strömningarna i samhället går och var fokus i debatten ligger just nu. De väljer alltså att håna unga tjejer i allmänhet, och deras företagsamhet i synnerhet, i ett läge när (som ett litet exempel) bristen på kvinnliga styrelseledamöter är definierat som ett allvarligt problem inom näringslivet.

I mitt sinne kommer det inte att ursäktas med aldrig så många förklaringar om ”glimt i ögat”.

6 Replies to “Dagens hjärnsläpp”

  1. Bloggare kan framstå just så i mångas ögon och att dra nytta av den fördomen i det sammanhanget känns så otroligt korkat. Man ska inte glömma vilket jobb de faktiskt lägger ner. Att håna det är att håna kvinnors företagsamhet och ambition. De här bloggarna kommer en dag att ha mycket lättare att starta andra projekt än de som jobbar på ett ”vanligt” jobb och blir av med jobbet.

Comments are closed.